loading...
پایگاه مقاومت بسیج معلم شهید علیجان خدابخشی
اطلاعیه های پایگاه شهید خدابخشی و هیات امناء مسجد امام موسی بن جعفر(ع)

برنامه های روزانه و هفتگی مسجد موسی بن جعفر(ع) باقرتنگه (روستای بخش مرکزی شهرستان بابلسر) که با همکاری هیات امناء مسجد امام موسی بن جعفر(ع) و پایگاه شهید خدابخشی برگزار می گردد به قرار زیر می باشد:

1 - برگزاری نماز مغرب و عشاء به صورت جماعت همه روزه.

2 - تلاوت یک صفحه از کلام اله مجید به همراه ترجمه فارسی همه روزه بعد از نماز مغرب و عشاء.

3 - جلسه حلقه صالحین همه هفته روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء به همراه پذیرایی.

4 - دعای توسل همه هفته روزهای سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء .

5 - برگزاری دعای ندبه همه هفته روزهای جمعه ساعت 6/30 صبح به صرف صبحانه.

خبرهای سیاسی

خبرهای ورزشی

خبرهای تصویری

اخبار استخدامی

خبرهای گوناگون

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 55 یکشنبه 04 آبان 1393 نظرات (0)

باز ماه محرم از راه رسید و مردم عاشق، همنوا با کاروان حسینی که این روزها صدای گام‌های آن را با تمام وجودت حس می‌کنی لحظه‌های ناب عاشقی را با پرواز مرغ دل در هوای اباعبدالله الحسین(ع) به نظاره می‌نشینند.

 
 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، گرچه هوا سرد است و پاییزی اما دل‌های مالامال از عشق حسین(ع) گرمایی دیگر دارد، دلم مثل بچه گنجشکی شده و مدام بهانه پرواز می‌گیرد؛ پرواز در تکیه حسین! و سیدالشهدا علیه‌السلام تنها آرام‌بخش دل بیقرارم است.

چند روزی است که شهر یکپارچه سیاهپوش شده، به هر کجا که می‌نگری بیرق عزای امام حسین(ع) برپاست؛ حسینیه‌ها، مساجد، سر در مغازه‌ها، مدارس و حتی خانه‌هایی را می‌بینی که پرچم سیاه عزا از آنها آویزان است و این همان عشق و محبت حسین است که بعد از قرن‌ها فروکش نکرده و تا قیامت در دل‌های عشاق، موج می‌زند.

کاروان حسین(ع) در راه است و هنوز صدای «هل من ناصر ینصرنی» حسین(ع) بعد از 1400 سال در گوش زمان می‌پیچد. محرم از راه رسید و این عطر خوش حسین است که فضا را عطرآگین کرده و حسین با تمام هستی‌اش از راه می‌رسد تا من و تو را نجات دهد و از دلِ بیمارمان دستگیری کند.

در همین روزها بود که سپاه حر به سپاه حسین(ع) می‌رسد و مولای تشنه لبان حتی اسب‌های آنان را سیراب می‌کند اما، اما آنها حق این پذیرایی را چگونه ادا کردند؟!

به راستی چه زیبا فرمود پیامبر اکرم(ص) که «ان الحسین(ع) مصباح الهدی و سفینة النجاح» است و این روزها معنای واقعی کشتی نجات بودن را بهتر درک می‌کنند چرا که همه در حال مهیا شدن و رسیدن به قافله حسین(ع) هستند تا بر کشتی نجات، سوار شوند و با سینه‌زدن و اشک ریختن در مظلومیت ابا عبدالله(ع) غبار از قلب و روح زنگار گرفته خویش پاک کرده و همچون «حرّ بن یزید ریاحی» خود را به امام برسانند تا آزاد شوند؛ آزاد از هر بند نفْسی!

خدایا معرفت حسینی و درک اهداف حسینی را بر دل‌های ما ارزانی دار و بذرهای وجود ما را از محبت اهل بیت علیهم‌السلام و کودکان اسیر سیدالشهدا(ع) آبیاری کن تا میوه‌های معرفت و خلوص، از وجودمان بروید و هرگز پای در مسیر فراق و دوری از تو نگذاریم.

دلم هوای تو کرده/ بگو چه چاره کنم؟

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 55 جمعه 25 مهر 1393 نظرات (0)

موضوع صلوات و درود فرستادن بر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) از جمله مسائلی است که مورد اتفاق مسلمانان است.

 

فضیلت صلوات

خداوند متعال می‌فرماید:إنّ الله ملائکته یصلّون علی النّبی با أیّها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما.[ احزاب / ۵۶ ] خدا و فرشتگان به روان پاک این پیامبر درود می‌فرستند، شما هم ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید، و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید.

 

  صلوات در روایات

۱. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:اکثروا الصلاة علیّ، فانّ صلاتکم علیّ مغفرة لذنوبکم. بسیار بر من درود فرستید، زیرا درود فرستادن شما بر من سبب مغفرت و آمرزش گناهان شما خواهد شد .[۱]

 

۲. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:من صلّی حین یصبح عشرا و حین یسمی عشرا ادرکته شفاعتی.هر کس بر من هنگام صبح و شام هر کدام ده مرتبه درود فرستد شفاعتم شامل حال او خواهد شد.[۲]

 

۳. ابی هریره از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می‌کند که فرمود:صلّی علیّ واحدة صلّی الله علیه عشرا. هر کس بر من یک بار درود فرستد، خداوند بر او ده بار درود می‌فرستد.[۳]

 

۴. امام حسین ( علیه السّلام ) از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده که فرمود:البخیل من ذکرت عنده فلم یصلّ علیّ. « بخیل کسی است که نام من نزد او برده شود، ولی بر من درود نفرستد.[۴]

 

۵. عایشه می‌گوید: از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) شنیدم که فرمود:لا یقبل صلاة الّا بطهور، . بالصلاة علیّ.هرگز نمازی بدون طهارت و درود بر من قبول نخواهد شد.[۵]

 

  کیفیت صلوات بر پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )

الف: در نماز

فقهای شیعۀ امامیه اتفاق دارند بر این که در تشهد نماز اکتفا به درود فرستادن بر پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) جایز نیست؛ بلکه واجب است که بعد از درود بر پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )، بر آل او نیز درود فرستاده شود. و این یکی از دو روایت از احمد بن حنبل و یکی از دو قول شافعی است و این به دلیل وجود روایاتی است که در کتاب‌‌‌‌‌های شیعه و سنّی وارد شده است:

 

۱. کعب بن عجره می‌گوید: رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) دائما در نماز‌های خود این چنین می‌گفت: « اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمید مجید ».[۶]

شکّی نیست که متابعت از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در نماز واجب است؛ زیرا که آن حضرت ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: « هم چنان که من نماز می‌خوانم، شما نیز نماز بخوانید ».

 

۲. ابو مسعود انصاری می‌گوید: که پیامبر فرمود: « من صلّی صلاة و لم یصلّ فیها علیّ و علی أهل بیتی لم تقبل منه ». « هر کس نماز بخواند و در آن به من و اهل‌بیتم درود نفرستد، نمازش مورد قبول نیست ».[۷]

 

۳. جابر بن یزید جعفی از امام باقر ( علیه السّلام ) و او از ابو مسعود انصاری نقل می‌کند که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: « من صلّی صلاة لم یصلّ فیها علیّ و علی اهل‌بیتی لم تقبل منه ». « هرگاه شخصی نمازی بخواند و در آن بر من و اهل بیتم درود نفرستد، نمازش مورد قبول واقع نمی‌شود ».[۸]

 

ب: در غیر نماز

۱. ابو مسعود انصاری می‌گوید: رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وارد مجلس سعد بن عباده شد. بشیر بن سعد که همان ابو النعمان بن بشیر است به رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عرض کرد: امر کردید ما را که درود بر شما بفرستیم، کیفیت درود را برای ما ترسیم کنید؟ پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لحظاتی سکوت نمود که ما آرزو کردیم کاش از آن حضرت سؤال نکرده بودیم؛ آنگاه فرمود: بگویید:اللّهم صلّ علی محمّد و علی آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم، و بارک علی محمّد و علی آل محمّد، کما بارکت علی ابراهیم فی العالمین إنّک حمید مجید و السلام کما قد علمتم.[۹]

 

۲. ابو سعید خدری می‌گوید: به رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عرض کردیم: کیفیت سلام بر تو را دانستیم، حال کیفیت درود بر تو چگونه است؟ پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: بگویید:اللّهم صلّ علی محمّد عبدک و رسولک، کما صلّیت علی ابراهیم، و بارک علی محمّد و آل محمّد، کما بارکت علی إبراهیم.[۱۰]

 

۳. ابن عباس می‌گوید: به رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عرض کردیم: کیفیت سلام بر تو را دانستیم، حال کیفیت صلوات بر تو چیست؟ فرمود بگویید:اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم إنّک حمید مجید، و بارک علی محمّد و علی آل محمّد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم إنّک حمید مجید. به همین مضمون امام علی ( علیه السّلام ) از رسول خدا نقل می‌کند.[۱۱]

 

۴. طلحه می‌گوید: به پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عرض کردیم: کیفیت سلام بر تو را دانستیم، حال کیفیت درود بر تو چیست؟ فرمود بگویید:اللّهم صلّ علی محمّد و علی آل محمّد، و بارک علی محمّد و علی آل محمّد، کما صلّیت و بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم إنّک حمید مجید.[۱۲]

 

۵. زید بن خارجه نقل می‌کند که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: بر من درود بفرستید و در دعا کوشش کنید و بگویید: اللّهم صلّ علی محمّد، و بارک علی محمّد و آل محمّد کما بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم إنّک حمید مجید.[۱۳]

 

  منابع:

[۱]. کنز العمال، ج ۱، ص ۴۳۶.
[۲]. همان، ص ۴۳۹.
[۳]. صحیح مسلم، ج ۱، ص ۳۰۶.
[۴]. مسند احمد، ج ۱، ص ۲۰۱.
[۵]. سنن دار قطنی، ج ۱، ص ۳۵۵.
[۶]. صحیح بخاری، ج ۱، ص ۱۶۲.
[۷]. سنن دار قطنی، ج ۱، ص ۳۵۵.
[۸]. همان
[۹]. صحیح مسلم، ج ۱، ص ۳۵۰.
[۱۰]. صحیح بخاری، ج ۳، ص ۱۱۹.
[۱۱]. جامع البیان، ج ۲۲، ص ۳۱.
[۱۲]. کنز العمال، ج ۲، ص ۱۷۲.
[۱۳]. سنن نسایی، ج ۳، ص ۴۹.

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 157 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

بدترين دوست،‌ کسی است که براي او به رنج و زحمت افتي.

نابود شد ، كسي كه ارزش خود را ندانست.  

هم نشين بي خرد مباش، كه كار زشت خود را زيبا جلوه داده، دوست دارد تو همانند او باشي. 

كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياري كه از آن به ستوه آيي اميدوار كننده تر است.

 هنگامي كه توانايي فزوني يابد، شهوت كاستي گيرد. 

اي فرزند آدم ! خودت وصي مال خويش باش، امروز به گونه اي عمل كن كه دوست داري پس از مرگت عمل كنند. 

تندخويي بي مورد نوعي ديوانگي است، زيرا كه تندخو پشيمان مي شود، و اگر پشيمان نشد، پس ديوانگي او پايدار است. 

هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد. 

وفاداري با خيانت كاران نزد خدا نوعي خيانت، و خيانت به خيانت كاران نزد خدا وفاداري است. 

اي فرزند آدم ! اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزي تو را خواهد رساند. 

هر گاه مستحبات به واجبات زيان رساند آن را ترك كنيد. 

جاهلان شما پر تلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهي ورزند ! 

هر گاه خدا بخواهد بنده اي را خوار كند، دانش را از او دور سازد.  

مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستي مادرش نمي توان سرزنش كرد. 

 از نافرماني خدا در خلوت ها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است، داوري كند. 

بي نيازي از عذرخواهي، گرامي تر از عذر راستين است. 

براي هر كسي در مال او دو شريك است: وارث، و حوادث. 

برترين بي نيازي و دارايي، نااميدي است از آنچه در دست مردم است. 

ستودن بيش از آن چه كه سزاوار است نوعي چاپلوسي، و كمتر از آن،‌ درماندگي يا حسادت است.  

سخت ترين گناه آنكه گناهكاران را كوچك بشمارد.  

از حرام دنيا چشم پوش، تا خدا زشتي هاي آن ر ا به تو نماياند، و غافل مباش كه لحظه اي از تو غفلت نشود. 

سخن بگوييد تا شناخته شويد، زيرا كه انسان در زير زبان خود پنهان است.  

بسا سخن كه از حملة مسلحانه كارگر تر است. 

خدا از مردم نادان عهد نگرفت كه بياموزند، تا آنكه از دانايان عهد گرفت كه آموزش دهند. 

سخت ترين گناهان، گناهي است كه گناهكار آن را سبك شمارد. 

دو گرسنه هرگز سير نشوند: جويندة علم و جويندة مال.

چيز اندك كه با اشتياق تداوم يابد، بهتر از فراواني است كه رنج آور باشد. 

خدا عقل را به انساني نداد جز آن كه روزي او را با كمك عقل نجات بخشيد.  

 هر كس با حق در افتاد نابود شد. 

قلب، كتاب چشم است. (آنچه چشم بنگرد در قلب نشيند.) 

تقوا در رأس همة ارزش هاي اخلاقي است.  

با آن كس كه تو را سخن آموخت به درشتي سخن مگو، و با كسي كه راه نيكو سخن گفتن به تو آموخت، لاف بلاغت مزن. 

در تربيت خويش تو را بس كه از آنچه بر ديگران نمي پسندي دوري كني.

بزرگ ترين عيب آنكه چيزي را در خود داري، بر ديگران عيب بشماري ! 

با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند

اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانة پيروزي قرار ده.  

ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. 

چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي نعمت ها را از خود دور نسازيد. 

از كفارة گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است.  

اي فرزند آدم ! زماني كه خدا را مي بيني كه انواع نعمت ها را به تو مي رساند تو در حالي كه معصيت كاري، بترس. 

بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش اما سخت گير مباش.  

عمل مستحب انسان را به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجب زيان رساند. 

خوشا به حال كسي كه به ياد معاد باشد، براي حسابرسي قيامت كار كند، با قناعت زندگي كند، و از خدا راضي باشد. 

گناهي كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكي است كه تو را به خود پسندي وا دارد.  

هيچ ثروتي چون عقل، و هيچ فقري چون ناداني نيست. هيچ ارثي چون ادب، و هيچ پشتيباني چون مشورت نيست. 

ثروت، ريشة شهوت هاست.  

از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن، از آن كمتر است.  

ارزش هر كس به مقدار دانايي و تخصص اوست.  

بي ارزش ترين دانش، دانشي است كه بر سر زبان است، و برترين علم، علمي است كه در اعضا و جوارح آشكار است.  

عفت ورزيدن زينت فقر و شكر گذاري زينت بي نيازي است. 

خوابيدن همراه با يقين، برتر از نماز گذاردن با شك و ترديد است.  

مردم براي اصلاح دنيا چيزي از دين را ترك نمي گويند، جز آنكه خدا آنان را به چيزي زيانبار تر دچار خواهد ساخت.  

چقدر فاصلة بين دو عمل دور است، عملي كه لذتش مي رود و كيفر آن مي ماند و عملي كه رنج آن مي گذرد و پاداش آن ماندگار است. 

اگر به آنچه كه مي خواستي نرسيدي، از آنچه هستي نگران مباش.  

دوست، دوست نيست مگر آنكه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتاري، آن هنگام كه حضور ندارد، و پس از مرگ.  

نماز موجب نزديكي هر پارسايي به خداست، و حج جهاد هر ناتوان است. هر چيزي زكاتي دارد، و زكات تن، روزه، و جهاد زن، نيكو شوهر داري است.  

 روزي را با صدقه دادن فرود آوريد. 

آنكه پاداش الهي را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.  

برادرت را با احساني كه در حق او مي كني سرزنش كن، و شر او را با بخشش بازگردان. 

فقر، مرگ بزرگ است !. 

اي فرزند آدم ! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنيد، براي ديگران اندوخته ايد. 

كسي كه درخت شخصيت او نرم و بي عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است.  

حسادت بر دوست، از آفات دوستي است.  

داوري با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است.  

بدترين توشه براي قيامت، ستم بر بندگان است.  

خود را به بي خبري نماياندن از بهترين كارهاي بزرگان است. 

آن كس كه لباس حيا بپوشد كسي عيب او را نبيند. 

ايمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان، و عمل با اعضا و جوارح استوار است.  

سنگ غصبي در بناي خانه، ماية ويران شدن آن است. 

هر چند اندك؛ و ميان خود و خدا پرده اي قرار ده هر چند نازك ! . 

 

خدا را در هر نعمتي حقي است، هر كس آن را بپردازد، فزوني يابد، و آن كس كه نپردازد و كوتاهي كند، در خطر نابودي قرار گيرد.

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 57 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

عرش بر دوش غدیر

در روز غدیر، عقل اول‏
آن مظهر حق، نبى مرسل

چون عرش تو را کشید بر دوش‏
آنگاه گشود لعل خاموش

فرمود که این خجسته منظر
بر خلق پس از من است رهبر

بر دامن او هر آن که زد دست‏
چون ذره به آفتاب پیوست

**************************

تنها در غدیر !!

دشت غوغا بود، غوغا بود، غوغا در غدیر
موج مى ‏زد سیل مردم مثل دریا در غدیر

در شکوه کاروان آن روز با آهنگ زنگ‏
بى‏ گمان بارى رقم مى‏ خورد فردا در غدیر

اى فراموشان باطل سر به پایین افکنید
چون پیغمبر دست حق را برد بالا در غدیر

حیف اما کاروان منزل به منزل مى ‏گذشت‏
کاروان مى ‏رفت و حق مى‏ ماند تنها در غدیر !!

” علیرضا سپاهى لائین “

**************************

چراغانى صحراى غدیر

گفت برخیز که از یار سفیر آمده است‏
به چراغانى صحراى غدیر آمده است

موج یک حادثه در جان غدیر است امروز
و على چهره تابان غدیر است امروز

بیعت شیشه ‏اى و آهن پیمان شکنى‏
داد از بیعت آبستن پیمان شکنى !

پس از آن بیعت پر شور على تنها ماند
و وصایاى نبى در دل صحرا جا ماند

موج آن حادثه در جان غدیر است هنوز
و على چهره تابان غدیر است هنوز

” ناصر شعار ابوذرى “

**************************

غدیر نقش ولاى على به سینه ما

غدیر عید همه عمر با على بودن‏
غدیر آینه ‏دار على ولى الله ست

غدیر حاصل تبلیغ انبیا همه عمر
غدیر نقش ولاى على به سینه ماست

غدیر یک سند زنده، یک حقیقت محض‏
غدیر از دل تنگ رسول عقده گشاست

غدیر صفحه تاریخ وال من والاه‏
غدیر آیه توبیخ عاد من عاد است

هنوز لاله ی اکملت دینکم می روید
هنوز طوطى اتممت نعمتى گویاست

هنوز خواجه لولاک را نداست بلند
که هر که را که پیمبر منم، على مولاست

بگو که خصم شود منکر غدیر، چه باک‏
که آفتاب، به هر سو نظر کنى پیداست

چو عمر صاعقه کوتاه باد دورانش‏
خلافتى که دوامش به کشتن زهراست

” حاج غلامرضا سازگار “

**************************

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 42 دوشنبه 14 مهر 1393 نظرات (0)

فرق بین شیعه و سنی چیست؟

در رابطه با اختلافات موجود بین شیعه و سنی در مورد نماز توجه به چند نکته لازم است:

 

 اولاً: اختلاف بین شیعه و سنی در نماز تنها در جزئیات است والا در کلیات با هم مشترکند.

ثانیاً: ریشه اساسی اختلاف آن است که اهل تسنن به سیره خلفا روی آورده، و حتی اجتهادات آنان در برابر نصوص دینی را حجت می‏دانند، لذا حتی در مواردی که سیره خلفا برخلاف ظاهر قرآن یا سنّت پیامبر(ص) باشد، به آن عمل می‏کنند.
 
هم‏چنین در این زمینه از فقیهانی غیراز اهل بیت(ع) نیز تبعیت می‏کنند. ولی شیعیان در فقه و نیز اصول اعتقادی خود پیرو مکتب اهل بیت(ع) می‏باشند همین امر موجب آن گردیده که تفاوت‏های عملی نیز در احکام بروز نماید.گفتنی است که پس از پیامبر اکرم‏(ص) افراد زیادی به عنوان صحابه و یا تابعین، از آن حضرت نقل حدیث می‏کردند. این نقل‏ها سرآغاز شکل گیری فقه و مکاتب فقهی بوده است.

متاسفانه به دلیل فاصله گرفتن حکومت و خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) از اهلبیت(ع) که آگاهترین افراد به احکام دین بوده اند، این حکومت‏ها بنا به دلایل سیاسی به ترویج افراد و مکاتبی که متفاوت با مکتب اهل بیت(ع) بود همت گماشتند تا آن جا که حتی تا چند قرن همه مذاهب فقهی دیگر رسمیت داشتند، ولی مکتب اهل بیت رسمیت نیافته بود.

مهمترین موارد اختلافی شیعه و سنی در احکام نماز مربوط به وضو و جمع خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء می باشد،که به اختصار بدانها اشاره می کنیم:

 در رابطه با اختلاف در وضو باید گفت:
 وضوی‌ همه‌ مسلمانان‌ تا خلافت‌ عثمان‌ صورت‌ واحدی‌ داشته‌ و مانند وضوی‌ کنونی‌ شیعه‌ بوده‌ است‌. این‌ مسأله‌ با آیه‌ قرآن‌ نیز تطبیق‌ دارد که‌می‌فرماید: «وامسحوا برؤسکم‌ و ارجلکم‌» (سوره‌ مائده‌ ، آیه‌ ۶ ) در این‌ آیه‌ خداوند امر به‌ مسح‌ سر و پاها نموده‌ است‌، در حالیکه‌ اهل‌ تسنن‌ پاها را می‌شویند، علت‌ تغییر وضو این‌ بود که‌ عثمان‌ در اواسط‌ دوران‌ خلافت‌ خود نسبت‌ به‌ چگونگی‌ وضوی‌ پیامبر(ص) گرفتار تردید شد، او سپس‌ وضوی‌ پیامبر(ص) رابه‌ شکلی‌ که‌ اکنون‌ در میان‌ اهل‌ سنت‌ مرسوم‌ است‌ اعلام‌ نمود. این‌ قضیه‌ مورد مخالفت‌ بسیاری‌ از صحابه‌ پیامبر(ص) واقع‌ شد، لکن‌ حکومت‌ اموی‌ بنا به ‌اغراض‌ سیاسی‌ در نقاط‌ مختلف‌ اسلامی‌ شیوه‌ عثمان‌ را تبلیغ‌ کردند و جوی ‌به‌ وجود آوردند که‌ برخی‌ ازصحابه‌ جرأت‌ مخالفت‌ با روش‌ دستگاه‌ حاکم‌ را نداشتند‌ و در نتیجه‌ این‌ گونه‌ وضو گرفتن‌ رواج‌ یافت‌.
 
در مورد اختلاف در جمع کردن بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم باید گفت:
 
تردیدی نیست که پیامبر اسلام(ص) نمازها را گاهی در سه وقت می‏خواندند و به عبارت دیگر ظهر و عصر و مغرب و عشاء را پشت سر هم می‏خواندند و می‏فرمودند: چنین می‏کنم تا امّتم راحت باشند. این گونه روایات می‏رساند که پیامبر اسلام(ص)، راحتی امت را در نظر گرفته‏اند و جمع خوانده‏اند. شیعیان در طول تاریخ، تلاش کرده‏اند که سنت‏های پیامبر(ص) را زنده نگهدارند و این هم یکی از سنّت‏های پیامبر(ص) است.
  
برای نمونه برخی از روایات را در زمینه‏ی جمع خواندن ظهر و عصر و مغرب و عشاء می‏آوریم:

روایات شیعه:
 – امام صادق(ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) وقتی که ظهر شد، نماز ظهر و عصر را با جماعت اقامه کرد، بدون این که عذری در کار باشد و همچنین نماز مغرب و عشاء را، بدون این که عذری در کار باشد، و قبل از سقوط شَفَق با جماعت اقامه کرد و پیامبر(ص) این کار را فقط برای وسعت داشتن وقت، انجام داد.

– عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود: پیامبر اسلام(ص) بدون این که عذری در میان باشد، ظهر و عصر،مغرب و عشاء را با یک اذان و دو اقامه، خواندند.

عبدالملک قمی می‏گوید: به امام صادق(ع) گفتم: آیا می‏توانم بدون این که عذری داشته باشم، بین دو نماز را جمع کنم؟ فرمود: پیامبر(ص) چنین می‏کرد و می‏خواست با این کارش برای امتش سبکی و گشایش بیاورد.

این روایات می‏فهماند که پیامبر خدا نمازها را جمع خوانده است و می‏خواست که مردم جمع بخوانند تا راحت باشند. بنابراین اگر کسی جمع خواند عمل به سنّت پیامبر(ص) کرده است.

 روایات اهل سنّت:
 – جابر بن زید از ابن‏عباس نقل می‏کند: صَلّی النبیُّ سَبعاً جمیعاً و ثمانیاً جمیعاً :پیامبر(ص) هفت رکعت را جمع خواندند و هشت رکعت را هم جمع خواندند.

– ابن عباس می‏گوید: «صلّی رسولُ‏ الله الظُّهْرَ والعصرَ جمیعاً والمغربَ و العشاءَ جمیعاً من غیر خوفٍ و لاسَفرٍ:[۶] پیامبر اسلام(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشاء را بدون این که خطر و سفری باشد، جمع خواندند.»

– ابن عباس می‏گوید: انّ النبی(ص) کان یُصَلّی بالمدینة یجمع بین الصلوتین بین الظهر و العصر و المغرب و العشاء من غیر خوفٍ و لامطرٍ. قیل له: لِمَ؟ قال: لئلاّ یکون عَلی امتِهِ حَرَجٌ:پیامبر(ص) در مدینه بدون این که خطری باشد و یا باران ببارد، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم می‏خواندند. از ابن‏عباس پرسیدند: چرا چنین کرد؟ ابن عباس گفت: تا امت در مشقّت نباشد.

– سعید بن جبیر از ابن عباس نقل می‏کند که: صلی رسول ‏الله(ص) الظهر و العصر جمیعاً والمغرب و العشاء جمیعاً فی غیر خوف و لاسفر:پیامبر(ص) بدون این که خطر و سفری باشد ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند.

 روایات اهل سنت در این زمینه فراوان است. برای نمونه به این چند روایت اشاره کردیم. بر اساس این روایات پیامبر اسلام(ص) نماز مغرب و عشاء و ظهر و عصر را با هم می‏خواندند و هدفشان هم این بود که مردم راحت باشند و آن حضرت می‏دیدند که مردم در مشقّت هستند و به خاطر همین چنین کردند. حال اگر کسی یا گروهی و یا امّتی مانند پیامبر(ص) نماز بخواند، نه تنها کار بدی نکرده‏اند بلکه به سنّت پیامبر عمل کرده‏اند. آن چه بد است، رها کردن سنّت پیامبر است. هر کس سنّت پیامبر را رها کند، مرتکب کار زشت شده است، نه آن کس که به این سنت عمل می‏کند.

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 81 دوشنبه 14 مهر 1393 نظرات (0)

گفتم: چقدر احساس تنهایی می‌كنم

گفتی: .::من كه نزدیكم (بقره/۱۸۶) ::.

 

 

گفتم: تو همیشه نزدیكی؛ من دورم… كاش می‌شد بهت نزدیك شم …

گفتی: .:: هر صبح و عصر، پروردگارت رو پیش خودت، با خوف و تضرع، و با صدای آهسته یاد كن (اعراف/۲۰۵) ::.

 

 

 

گفتم: این هم توفیق می‌خواهد!

گفتی: .:: دوست ندارید خدا ببخشدتون؟! (نور/۲۲) ::.

 


گفتم: معلومه كه دوست دارم منو ببخشی …

گفتی: .:: پس از خدا بخواید ببخشدتون و بعد توبه كنید (هود/۹۰) ::.

 

 

گفتم: با این همه گناه… آخه چیكار می‌تونم بكنم؟

گفتی: .:: مگه نمی‌دونید خداست كه توبه رو از بنده‌هاش قبول می‌كنه؟! (توبه/۱۰۴) ::.

 

 

گفتم: دیگه روی توبه ندارم …

گفتی: .:: (ولی) خدا عزیزه و دانا، او آمرزنده‌ی گناه هست و پذیرنده‌ی توبه (غافر/۲-۳ ) ::.

 

 

گفتم: با این همه گناه، برای كدوم گناهم توبه كنم؟

گفتی: .:: خدا همه‌ی گناه‌ ها رو می‌بخشه (زمر/۵۳) ::.

 

 

گفتم: یعنی بازم بیام؟ بازم منو می‌بخشی؟

گفتی: .:: به جز خدا كیه كه گناهان رو ببخشه؟ (آل عمران/۱۳۵) ::.

 


گفتم: نمی‌دونم چرا همیشه در مقابل این كلامت كم میارم! آتیشم می‌زنه؛ ذوبم می‌كنه؛ عاشق می‌شم! … توبه می‌كنم

گفتی: .:: خدا هم توبه‌كننده‌ها و هم اونایی كه پاك هستند رو دوست داره (بقره/۲۲۲) ::.

 

 

ناخواسته گفتم: الهی و ربی من لی غیرك

گفتی: .:: خدا برای بنده‌اش كافی نیست؟ (زمر/۳۶) ::.

 

 

گفتم: در برابر این همه مهربونیت چیكار می‌تونم بكنم؟

گفتی: .:: ای مؤمنین! خدا رو زیاد یاد كنید و صبح و شب تسبیحش كنید. او كسی هست كه خودش و فرشته‌هاش بر شما درود و رحمت می‌فرستن تا شما رو از تاریكی‌ها به سوی روشنایی بیرون بیارن . خدا نسبت به مؤمنین مهربونه (احزاب/۴۱-۴۳) ::.

محمود گلچوب فیروزجایی بازدید : 77 شنبه 12 مهر 1393 نظرات (0)

همایش مدافعان دفاع مقدس با حضور اهالی و رزمندگان و یادگاران هشت سال جنگ تحمیلی در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) باقرتنگه به همت پایگاههای سه گانه شهدائ مسجد جامع،شهیدان اسماعیل زاده مسجد مهدیه و شهید خدابخشی مسجد موسی بن جعفر(ع) با سخنرانی برادر جانباز شکراله زاده برگزار گردید.

 

تعداد صفحات : 10

درباره ما
پایگاه مقاومت بسیج معلم شهید علیجان خدابخشی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • دعای فرج آقا امام زمان (عج)

    اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

    زیارت عاشورا
    اهالی موسی بن جعفر(ع) باقرتنگه
    خبرنامه پیامکی بسیجیان
    داستان های روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 118
  • بازدید سال : 8,510
  • بازدید کلی : 47,146
  • کدهای اختصاصی
    تقویم
    تاریخ روز

    ذكر روز

    سخن روز

    هواشناسی بابلسر
    دانستنیهای تصادفی